Kindermishandeling

Het schoolsysteem wordt door wetenschappers als ‘kindermishandeling’ gezien en ik kan me wel met deze stelling vereenzelvigen, al zullen velen dit niet direct vatten.

Ik werk met kinderen en volwassenen die emotioneel en/of cognitief vastlopen op school of in de maatschappij.

Ik zie dagelijks zeer jonge kinderen met burn-outs, depressies, schooltrauma, concentratieproblemen, fysieke klachten, dyslexie, ADHD en kinderen die de zin van het leven niet meer kunnen zien etc.

Sommige kinderen voelen vanaf de peuterspeelzaal al dat er iets niet klopt.

Ik zeg het al jaren. Het schoolsysteem ontneemt kinderen hun onbevangenheid, nieuwsgierigheid en creativiteit.

Einstein zei: “ik heb geen talenten, ik ben slechts nieuwsgierig.“

Het doet me zoveel pijn om te zien dat juist de snelle denkers het eerste vastlopen.

Gelukkig zijn de problemen in een zeer kort traject op te lossen. Diagnoses en prognoses, emotionele en cognitieve problemen lossen vanzelf op. In slechts 3 contactmomenten is de problematiek doorbroken.

Daarmee zeg ik niet dat het maatschappelijke en schoolse systeem dan wel oké is. Het systeem is zwaar verouderd en dat treft ieder kind (zie nasa-test voor het vinden van genieuze mensen).
Het is tijd voor vernieuwing!

Kijk deze documentaires.
Er zitten 20.000 snelle denkers ziek thuis en dat zijn juist de toppertjes, maar slechts een druppel op de gloeiende plaat.

Een nieuwe vorm van onderwijs die kinderen in hun authentieke ‘zijn’ stimuleert: Mango-onderwijs spelend leren Nijmegen.