Veel gestelde vragen

Mijn kind heeft leerproblemen maar geen Dyslexie of Dyscalculie.
Veel kinderen vallen vaak tussen wal en schip. Op school gaat het niet goed.
Ondanks de extra ondersteuning van school komt het kind niet echt veel verder. Hulp is vaak niet afdoende. Er is geen diagnose en deze kinderen worden financieel niet bijgestaan. Ze vallen helaas niet onder de wet jeugdzorg.
Voorbij-Dyslexie biedt uitkomst aan deze kinderen. Door een snel en kort traject vallen de kosten te overzien en is het kind veel sneller geholpen. Bovendien beschikt het kind over een unieke leerstrategie op maat, die altijd toepasbaar is op elk niveau en bij ieder vak.

Mijn kind heeft al bijles. Is dat wel te combineren met de aanpak van Voorbij-Dyslexie / Dyscalculie?
Deze beproefde aanpak past bij iedere leermethode en staat geen enkele andere ondersteuning in de weg.

Mijn kind wordt doodmoe van al dat oefenen, waarom werkt dit dan wel zo snel?
Door de revolutionaire aanpak van Voorbij-Dyslexie kan er op een relatief eenvoudige manier een leerstrategie op maat worden ontwikkeld. De oplossing van het leerprobleem is al snel gevonden. Er wordt overigens niet geoefend. Tenslotte heeft dat eindeloze oefenen niet tot het gewenste resultaat geleid.

Hoe werkt dat dan?
Bij Voorbij-Dyslexie en Voorbij-Dyscalculie wordt er niet alleen gekeken naar de ‘eigen-wijze’ en unieke manier waarop iemand focust, iets verwerkt, onthoudt en leert maar er is nog meer…

Voor wie kan Voorbij-Dyslexie een uitkomst bieden?
In mijn praktijk richt ik me vooral op jonge kinderen tot aan de jongvolwassen student.
Bij volwassenen is deze methode evengoed effectief inzetbaar.
Binnen mijn praktijk behandel ik zelfs cliënten met dyslexie van boven de 80 jaar. Voor hen gaat er alsnog een nieuwe wereld open.

Wat zijn de gevolgen van leerproblemen voor mijn kind op de lange termijn?
Het is mogelijk dat er vormen van concentratieproblemen, faalangst, een burn-out, depressie, ADD of ADHD ontstaan.
Er is binnenshuis een speciaal programma ter beschikking voor aanpak gedragsproblematiek, angststoornissen, ADD en ADHD.

Ik denk dat er veel meer in mijn kind zit dan eruit komt. Hoe kan dat?
Mijn ervaring is dat kinderen met Dyslexie of Dyscalculie bijzondere en intelligente kinderen zijn. Ze zijn ruimdenkend, creatief, emotioneel en sociaal goed ontwikkeld. Simpel gezegd staan deze kinderen anders in het leven. Zij hebben van nature een andere logica  (rechtsdenkend) en kunnen heel goed verbeelden. Helaas komen ze in deze maatschappij niet uit de verf omdat de leermethoden niet goed aansluiten.
‘Met logica kom je van A naar B, in de verbeelding is alles mogelijk.’ Einstein

Werkt het ook bij kinderen die problemen hebben met het automatiseren?
Met de leerstrategie op maat in handen, is het automatiseren een koud kunstje.

Hoe kan mijn kind van leerproblemen afkomen zonder lees- of rekenoefeningen?
Voorbij-Dyslexie stemt haar werkwijze af op de cliënt en niet andersom. Er wordt gezocht naar een ‘eigenwijze’ leerstrategie die past. Het kwartje valt.
Leerachterstand wordt moeiteloos ingehaald omdat de cliënt zijn eigen logica heeft leren hanteren.

Werkt de methode van Voorbij-Dyslexie altijd en bij iedereen?
Soms kunnen kinderen tijdens de sessies net doen alsof ze met de therapeut meewerken, maar voeren de adviezen niet uit. In dat geval werkt de methode niet. Meestal heeft de therapeut dat snel door.
Soms hebben mensen zoveel onbewuste weerstand of gekoppelde negatieve overtuigingen dat daar eerst naar gekeken moet worden.
In een enkel geval wil een cliënt onbewust niet naar het probleem waar het om gaat toe. Bij onveiligheidsgevoel in de thuissituatie of op school, is er geen ruimte om te leren, maar dat wordt opgemerkt, besproken en in overleg behandeld.

Hoeveel sessies moeten ondergaan worden voordat er een inschatting gedaan kan worden of de methode aanslaat of niet?
Meestal is het na de 2e sessie wel duidelijk als de methode om een of andere reden minder goed aanslaat. Dit zal dan ook worden besproken. Vaak kan met een speciale aanpak alsnog naar een oplossing worden gezocht. Hierdoor zal er misschien wat meer tijd nodig zijn om tot het gewenste resultaat te komen.
Een kind zou er bijvoorbeeld onbewust voor kunnen kiezen om tijdens de sessies de therapeut naar de mond te praten waardoor de behandeling niet goed aanslaat.

Hoe vaak komt dat dan voor?
De methoden van Voorbij-Dyslexie en Voorbij-Dyscalculie werken bijna altijd.
In een enkel geval kan het voorkomen dat iemand door een negatief zelfbeeld, de lat zo hoog legt voor zichzelf, dat het gevoel dan uitgeschakeld wordt. In dat geval is het wat moeilijker om te achterhalen waar de fundering van de leerproblemen precies huizen. Vaak kan er via een andere benadering toch een oplossing worden gevonden. Hierbij is het noodzakelijk dat het negatieve zelfbeeld duurzaam wordt opgelost en dat kost dan soms extra behandeltijd. Het gebruik van sommige medicijnen kan dit probleem ook in de hand werken.

Waarom kan mijn Dyslectische kind wel rekenen en geen tafels onthouden?
Dat komt omdat rechtsdenkenden kinderen heel goed kunnen compenseren.
Als we het over de tafels hebben dan gaat het over het onthouden van sommen, het automatiseren lukt niet, maar een som uitrekenen kunnen ze op een eigen manier.

Meer weten? Neem dan contact met mij op.
contactformulier